Kodex daňového poradce:
Nezávislost
Při plnění úkolů si daňový poradce musí strážit svoji osobní a hospodářskou
nezávislost. To platí jak při zastupování klienta, tak při překonávání rozporů
mezi zájmy svými, klientovými, finančních úřadů a dalších zainteresovaných stran.
Osobní zodpovědnost
Daňový poradce vykonává svoje aktivity na svoji vlastní zodpovědnost.
Je zodpovědný jak za výsledky práce svojí, tak za výsledky práce zaměstnanců,
které jejím výkonem pověřil. Vznikne-li klientovi vadným plněním povinností
daňovým poradcem nebo jeho zaměstnanci škoda, je mu ji tento povinen nahradit.
Tato rizika musí být kryta povinným pojištěním. Je-li daňové poradenství
vykonáváno společnostmi, musí být tyto vedeny a kontrolovány kvalifikovanými
daňovými poradci. Vykonává-li společnost kromě daňového poradenství i jiné
činnosti, musí být za úsek daňového poradenství zodpovědný minimálně jeden daňový poradce.
Pečlivost a svědomitost
Při výkonu povolání je třeba dodržovat platné právní i oborové předpisy.
Tato zásada vyžaduje korektní jednání při výkonu profese, zvláště pak
nevytváření rozhodnutí na základě pocitů a také starostlivé zacházení
se svěřenými penězi a majetkovými hodnotami - cizí peněžité hodnoty musí
být spravovány odděleně od vlastních. Před přijetím zakázky je třeba posoudit,
je-li její důkladné a věcně správné splnění možné bez vzniku konfliktu zájmů.
A není-li toto možné, je třeba zakázku odmítnout.
Mlčenlivost
Povinnost mlčenlivosti se vztahuje na všechno, co se daňový poradce dozvěděl
při výkonu své profese nebo u příležitosti výkonu pracovní činnosti od svého
klienta. K dodržení mlčenlivosti je třeba přimět i zaměstnance. Povinnost
mlčenlivosti se týká i zákazu nepovolaného zhodnocování obchodních a podnikových tajemství.
Činnosti slučitelné a neslučitelné s výkonem profese
S vykonáváním daňového poradenství jsou slučitelné pouze ty činnosti,
které neohrožují profesionální povinnosti.
Reklama
Inzeráty a jiné reklamní aktivity prováděné na základě národních legislativ
musí odpovídat zákonným nebo jinak stanoveným ustanovením a praktickým nutnostem.
Musí být legální, pravdivé a nesmí být v rozporu s dobrými mravy.
Nesmí docházet k zavádějící inzerci a nepodložené kritice. Všechny projevy na
veřejnosti musí svým obsahem a formou odpovídat obecnému náhledu na profesi.
Vztah ke kolegům
Ve vztahu k jiným daňovým poradcům je třeba zachovávat kolegiální chování.
To platí obzvláště pro společné zastupování jednoho klienta a výměnu zakázek.
Poplatky
Neexistují-li žádné zákonné tarify, měl by mít klient před uzavřením smlouvy
možnost seznámit se se zásadami výpočtu poplatků. Honorář za daňové poradenství
musí být vypočten ve vztahu k významu práce a času který byl jejím výkonu věnován.
Disciplinární sankce
Profesní zásady přijaté profesními organizacemi musí být vůči jejich členům
prosaditelné disciplinárními opatřeními, která by měla zahrnovat i možnost vyloučení.
Další vzdělávání
Profesionální organizace daňových poradců by měly své členy podporovat v
dalším vzdělávání a poskytovat jim odpovídající možnosti v tomto směru.